Message d'erreur

You are accessing Revue Études Inuit Studies using an unencrypted connection. For your security, Revue Études Inuit Studies only supports account logins using a secure protocol such as HTTPS. You can switch to HTTPS by trying to view this page again after changing the URL in your browser's location bar to begin with "https" instead of "http". Please contact site admin for help if this error continues.

Produire les « autres » : Le développement du Kraevedenie en Tchoukotka

Producing the “Others”: The Development of Kraevedenie in Chukotka
Pages: 141 - 170
Auteur(s) / Author(s): Sofia Gavrilova
Résumé:

Parmi les diverses méthodes de maîtrise et de gouvernance de l’Extrême-Orient et de l’Arctique, les autorités soviétiques ont mis en place un système spécifique de production de connaissances (kraevedenie) et des centres institutionnels : les musées kraevedčeskij. Les activités de recherche et les politiques d’exposition des musées de l’ancienne Union soviétique étaient guidées par un groupe de décideurs et de scientifiques basés à Moscou, qui ont développé une structure d’exposition stricte et les récits associés. Cet article relate l’histoire de plusieurs musées kraevedčeskij de la Tchoukotka sur fond de relations centre-périphérie et coloniales dans l’ancienne Union soviétique. Il analyse également les expositions contemporaines de ces musées et leur rôle au sein des communautés autochtones.

Abstract:

Among various methods of mastering and governing the Far East and the Arctic, Soviet authorities implemented a specific system of knowledge production (kraevedenie) and its institutional centers: kraevedcheskii museums. The research activities and exhibition policies of museums across the former Soviet Union were guided by a group of Moscow-based policymakers and scientists who developed a strict exhibition structure and associated narratives. This article relates the history of several kraevedcheskii museums in Chukotka against a backdrop of center-periphery and colonial relationships in the former Soviet Union, and also analyzes the contemporary exhibitions of these museums and their role within Indigenous communities.