Message d'erreur

You are accessing Revue Études Inuit Studies using an unencrypted connection. For your security, Revue Études Inuit Studies only supports account logins using a secure protocol such as HTTPS. You can switch to HTTPS by trying to view this page again after changing the URL in your browser's location bar to begin with "https" instead of "http". Please contact site admin for help if this error continues.

Enseigner sur et à propos de l’art sur ivoire de morse de Tchoukotka et du Détroit de Béring (Note de recherche)

Teaching with and about the Ivory Art from Chukotka and the Bering Strait (Research Note)
Pages: 479 - 498
Auteur(s) / Author(s): Igor Pasternak
Résumé:

Cet article adopte une approche pédagogique pour explorer les tendances actuelles de l’art sur ivoire de morse en Tchoukotka à l’extrême nord-est de la Russie. Notant la diversité sans précédent et l’expansion rapide des formes et des techniques documentées au cours de récents terrains ethnographiques, l’article esquisse un ensemble d’idées et de contextes utiles pour examiner les pratiques contemporaines de l’art sur ivoire. Cet article incluse notamment une ethnographie du marché des acheteurs et de son influence sur la production artistique, une chronologie des développements clés au cours des périodes soviétique et post-soviétique, et la position de l’auteur, en tant qu’artiste, sur la différenciation entre le formel et les fonctions conceptuelles de l’imagerie trouvée dans les matériaux archéologiques du détroit de Béring et la mise en contexte de cette imagerie dans les pratiques actuelles en Tchoukotka.

Abstract:

This article relates a pedagogical approach to exploring current directions in the art made with walrus ivory in Chukotka, Russia. Noting the unprecedented and rapidly expanding diversity in the forms and techniques documented over the course of recent ethnographic research, the article outlines a set of ideas and contexts helpful in examining contemporary practices in walrus ivory art. These include a present-day ethnography of the buyer market and its influence on artistic production, a chronology of pertinent developments during the Soviet and post-Soviet periods, and the author’s take, as that of a practicing artist, on differentiating between the formal and conceptual functions of the imagery found in Bering Strait archaeological materials and the recontextualization of this imagery within present-day practices in Chukotka.