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White evaluation of the quality of Inuit sculpture

White evaluation of the quality of Inuit sculpture
Pages: 271 - 284
Type: Réflexions
Auteur(s) / Author(s): Nelson H. H. Graburn
Résumé:

Cet article relate une exposition expérimentale de vingt-cinq sculptures inuit de l’Arctique canadien qui fut présentée à un groupe d'experts et de novices allochtones à qui on demandait d'évaluer les pièces et d’établir un classement. L'expérience avait deux objectifs: d'abord, observer le degré de convergence entre les évaluations des allochtones, et ensuite, comparer ces évaluations avec celles de quelques groupes d'Inuit qui avaient vu la même exposition au Nord. Les résultats préliminaires de cette expérience tendent à montrer : 1 - des différences remarquables dans les évaluations allochtones; 2 - un écart marqué entre les évaluations des Blancs et celles des Inuit; 3 - une plus grande variabilité chez les experts que chez les novices; 4 - une plus grande variabilité chez les hommes que: chez les femmes; 5 - l'incapacité de la plupart des répondants de repérer les deux pièces non inuit parmi les vingt-cinq œuvres exposées. Enfin l’article évoque les implications de ces résultats pour l'anthropologie de l'art et pour l'industrie artistique des Inuit du Canada.

 

Abstract:

This paper reports on an experimental exhibition of twenty-five Canadian Inuit sculptures that was shown to a group of White experts and novices who were asked to evaluate and rank the pieces. I had two purposes in conducting the experiment, first to ascertain the degree of agreement between the evaluations of the White people, and second to compare their evaluations with those of several groups of Inuit who had seen the same exhibition in northern communities. Preliminary results of this experiment suggest the following: (1) a remarkable lack of agreement among the White evaluators; (2) a profound difference between the evaluations by White people and by the Inuit; (3) more variance in the responses of White experts than novices; (4) more variance among men than women, and (5) the inability of most respondents to distinguish the two non-Inuit pieces in the exhibition from the twenty-three made by Inuit. These results have implications for the anthropology of art and the Canadian Inuit art industry.