Message d'erreur

You are accessing Revue Études Inuit Studies using an unencrypted connection. For your security, Revue Études Inuit Studies only supports account logins using a secure protocol such as HTTPS. You can switch to HTTPS by trying to view this page again after changing the URL in your browser's location bar to begin with "https" instead of "http". Please contact site admin for help if this error continues.

Robert Redford, Apanuugpak, and the invention of tradition

Robert Redford, Apanuugpak, and the invention of tradition
Pages: 149 - 172
Auteur(s) / Author(s): Ann Fienup-Riordan
Résumé:

Cet article décrit un projet cinématographique actuellement en chantier dans le village de Toksook Bay. dans l'ouest de l'Alaska. La discussion porte sur les légendes concernant Apanuugpak et les histoires de guerre traditionnelle à l'arc et aux flèches à partir desquelles le scénario fut développé. On y analyse la logique sous-tendant les divergences entre l'histoire yup'ik, telle qu'elle est véhiculée par la tradition orale, et la façon dont le scénariste et la population de Toksook Bay ont choisi de la présenter dans le film. L'Apanuugpak de la tradition orale était un guerrier de renommée qui vivait pour défendre son peuple et qui est mort de vieillesse après de nombreuses aventures excitantes. Toutefois, le nouveau Apanuugpak qui nous est proposé est un jeune qui devient de plus en plus obsédé par le pouvoir mais qui finit par rejeter l'immoralité de la guerre, sauvant ainsi sa propre âme. L'article illustre comment un des épisodes les plus dramatiques de l'histoire orale de la période traditionnelle yup'ik des guerres d'arcs et de flèches a été utilisé comme moyen de dénonciation non seulement de la guerre, mais aussi des concepts sous-jacents de propriété et de territoire. Il semble que le film se présente comme un ersatz d'humanisme occidental habilement déguisé sous des fourrures traditionnelles yup'ik, nous informant beaucoup plus sur le sens de ce que les gens recherchent dans leur propre histoire, et dans celle des autres, que sur le contenu de l'histoire yup'ik.

 

Abstract:

This paper details a project currently underway to produce a full-length feature film in the western Alaska village of Toksook Bay. Discussion focuses on the traditional Apanuugpak story cycle and stories of traditional bow and arrow warfare from which the screenplay was developed. It analyzes the logic underlying the discrepancies between Yup'ik history as it can be heard from the oral traditions and as both the scriptwriter, as well as the people of Toksook Bay, choose to present it in the film. The Apanuugpak of oral tradition was a renown warrior who lived as the defender of his people, eventually dying of old age after many exciting adventures. However, the new revised Apanuugpak is a young man who becomes increasingly obsessed with power, only to reject the immorality of warfare in the end, thereby saving his own soul. Detail is given concerning how one of the most dramatic oral accounts from the period of traditional Yup'ik bow and arrow warfare has been used as a vehicle for denouncing not only warfare, but the concepts of property and territory that lie behind it. In the end, the film is judged to be a variety of Western humanism artfully dressed in traditional Yup'ik fur clothing, telling us more about the meaning people seek to see in their own, and other people's, history, than about Yup'ik history itself.